Gangbare problemen bij de productie van content
Problemen met het creëren van kwalitatieve en relevante content kunnen verschillende oorzaken hebben, die enerzijds te maken hebben met een, voornamelijk bij kleineren bedrijven, verondersteld gebrek aan financiële en menselijke middelen, en anderzijds met de afwezigheid van de juiste vaardigheden, zoals het kunnen schrijven van blogposts, pagina content, of het kunnen maken van afbeeldingen, foto's en video's. Ook wil de creatie van content, of de wil daartoe, nogal eens vastlopen op de eis van naleving van de aanwezige procedures binnen het bedrijf of instelling. We bespreken concreet een aantal gangbare problemen en mogelijke oplossingen:
Probleem: het lukt ons niet om zelf content te creëren.
Oplossing: de contentproductie outsourcen.
De eisen die aan digitale marketeers gesteld worden, worden alsmaar hoger: analyse van big data, 'around the clock' beheren van nieuwe marketing kanalen, enz.. Maar weinig marketeers hebben tijd om de content, die nodig voor is voor succesvolle digitale marketing zelf te creëren. In de meeste gevallen, zijn ze vaak ook niet bedreven genoeg ten aanzien de benodigde technieken om specialistische content te kunnen maken.
De kans bestaat dat je een aantal van deze, of misschien alle, werkzaamheden zal moeten uitbesteden. Dit bespaart je veel tijd en geld. Mogelijke opties voor de outsourcing van content zijn:
- Veel organisaties werken met freelancers. Het voordeel hiervan is, is dat als je een goede relatie met de betreffende persoon kunt opbouwen, je iemand hebt die de gang van zaken en de nagestreefde doelstellingen van het bedrijf begrijpt en daarom goede content kan creëren. Het nadeel is echter dat individuele freelancers meestal meer dan één opdrachtgever hebben, die rekening moeten houden met verschillende deadlines en er periodes zijn waarin zij niet beschikbaar zijn (niet te vergeten dat ze af en toe op vakantie gaan en ook ziek kunnen worden). Als het gaat om grotere hoeveelheden content, en als je verwacht dat de eisen aan de content in de toekomst moeten worden opgeschaald, is het zaak te kiezen voor een freelancer die op regelmatige basis, voor langere perioden beschikbaar is.
- Cloud-gebaseerde content platforms: er is een groeiend aantal samenwerkende platformen die de gewenste content van merken/bedrijven kunnen vervaardigen en onderhouden. Deze platforms zijn effectieve online marktplaatsen die degenen die content nodig hebben, koppelen aan degenen die het kunnen creëren. Ze werven hiervoor contentbouwers en vragen een klein percentage van de vergoeding voor de content productie. Ze zijn relatief eenvoudig in te schakelen en kunnen je helpen met het opschalen van de contentproductie. Let er wel op dat er sprake kan zijn van grote kwaliteitsverschillen ten aanzien van de creatie van content. Jijzelf blijft verantwoordelijk voor de strategie en de beoordeling van concept-content die je wordt toegestuurd. Voorbeelden van cloud based contentleveranciers zijn bijvoorbeeld: Skyword.com , Contently.com en Contentamp.com .
- Inhuren van een content bureau: content marketing is steeds meer een aparte functie binnen de overige digitale marketing kanalen en er komen steeds meer gespecialiseerde contentbureaus om merken/bedrijven te helpen met hun content marketing behoeften. De voordelen van het werven van een gespecialiseerde contentbureau is dat je hun expertise en diensten kunt gebruiken voor het ontwikkelen van je eigen content strategie, met het opzetten van een content kalender en er vrij zeker van kunt zijn dat er kwalitatief hoogstaande content, keurig op tijd wordt aangeleverd. Je hebt dan tevens ook mensen tot je beschikking om ideeën mee te brainstormen hetgeen de kans vergroot dat je content adequaat en van hoge kwaliteit zal zijn. De negatieve kant is dat sommige, zo niet de meeste, van deze content-marketing bureaus werken op voorschot basis, die de totale digitale marketing kosten aanzienlijk kunnen opjagen.
Welke optie je ook kiest, je moet altijd rekening houden met een aantal voorbereidende zaken die het proces van uitbesteding van de productie van content voor alle betrokkenen zal vergemakkelijken. De belangrijkste fase van het uitbesteden van de content creatie is het initiële briefingsproces waarin duidelijk wordt gecommuniceerd wat je precies wilt bereiken. Dit illustreert hoe belangrijk het content strategie document is. Het opstellen van een dergelijk document lijkt een vertragende factor, maar wanneer dit eenmaal is gebeurd, dan hebben jij, evenals je contentleverancier een goede leidraad om mee aan de slag te gaan. Hierdoor bespaar je uiteindelijk veel tijd en voorkom je dat je achteraf zaken onnodig moet corrigeren.
Probleem: er zijn te veel procedures die moeten worden nageleefd en toestemmingen nodig ten aanzien van te creëren content binnen ons bedrijf.
Oplossing: stel een duidelijk en concreet plan op.
Eén van de bezwaren die telkens weer opduiken bij bepaalde merken/bedrijven wanneer het gaat over content, is naleving van procedures. Voor veel zwaar gereguleerde sectoren zoals de financiële dienstverlening en de gezondheidszorg zijn er talloze procedures die moeten worden nageleefd. Hier kan content creatie een regelrechte uitdaging vormen, maar het is niet onmogelijk. In veel van deze sectoren vind je mensen die de barrières van na te leven procedures als excuus gebruiken om maar helemaal geen content te hoeven produceren. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Juist binnen deze sectoren is de behoefte aan relevante content groter dan elders; met name hier zijn consumenten op zoek naar betrouwbare informatie en content.
Om hier relevante content te creëren is het belangrijk dat aan alle wettelijke bepalingen en regelgeving rond de op het oog hebbende content wordt voldaan. Maak een do's en don'ts lijst met items die je juist wel en juist niet zou moeten creëren.
Werk samen met de afdeling(en) die gaan over naleven van (wettelijke) procedures en regels om ervoor te zorgen dat er een werkbaar klimaat en een duurzame relatie ontstaat tussen contentproducent, marketeers, leiding digitale aangelegenheden en leiding naleving procedures en wettelijke kwesties. Besteed ook aandacht aan het werken met effectieve KPI's. Gezien het (waarschijnlijk blijvende) belang van content, is het aan te bevelen om het belang van content creatie als een voldongen feit te omarmen, en ervaring op te doen, research uit te voeren, in plaats van het in de nabije toekomst aan te laten komen op een inhaalrace die je niet kunt winnen. If you can't beat it, then join it! (but please don't shoot the pianist here. O dear, that'll be me innit?)
Probleem: er is nergens op onze website plek voor plaatsen van extra content en we hebben geen middelen voor de ontwikkeling ervan.
Oplossing: opzetten van een blog op je eigen website is eenvoudig.
Dit is een veel voorkomend bezwaar bij mensen die voor het eerst te maken krijgen met het creëren van content. Heel begrijpelijk, en vaak het geval in kleinere bedrijven, waar de middelen doorgaans beperkt zijn. Punt is dat het publiceren van content op je eigen website verrassend eenvoudig is. Met open source software zoals Wordpress is het opzetten van een blog relatief eenvoudig, en tegen lage kosten. Let op: gratis is het niet, zoals vaak wordt beweerd. Wordpress is weliswaar gratis maar voor kwalitatieve, meestal noodzakelijke uitbreidingsmodules, gemaakt door een derde partij, dienen vaak licenties te worden gekocht. Tevens moet er een template worden ontworpen of gekocht met een look & feel gebaseerd op de huisstijl van het bedrijf, en wensen ten aanzien van de grafische lay-out.
Probleem: de C-suite ziet weinig in systematische creatie van originele, relevante content en beschouwt het als een door generatie-Y opgeworpen hype die wel weer overwaait.
Oplossing: verwijs ze naar het artikel Op het internet draait alles om Content. Punt. of naar één van de de ontelbare andere blogposts van 'content-evangelisten' op het internet.